De wereld verandert in sneltreinvaart. Wat heeft dat voor gevolgen voor uw bedrijf? Wat heeft dit voor invloed op de “waarde” van uw bedrijf?
Inleiding:
De werkgroep Familiebedrijven van Stichting BlauwZaam besteedt in het kader van regionale duurzaamheid specifiek aandacht aan het familiebedrijf. De werkgroep wil een actieve bijdrage leveren aan het voortbestaan van familiebedrijven en daarmee aan de duurzame vitaliteit van onze regio.
Om aansluiting te blijven houden op de markt zijn innoveren en duurzaamheid belangrijke thema’s. Als een onderneming zich niet bezig houdt met deze onderwerpen, bestaat de kans dat er opdrachten gemist worden. Zo zien we onder andere dat in bedrijvenland diverse ondernemingen in de problemen geraken, zoals OAD, Hema, Miss Etam, Free Record Shop, Halfords, Landgraaf, vaak met grote regionale impact.
In een interactief programma wordt er ingezoomd op de veranderende wereld en welke gevolgen dat heeft voor het familiebedrijf. En dan met name welke invloed duurzaam/maatschappelijk verantwoord ondernemen heeft op de waardering van uw bedrijf.
Trainer/workshophouder:
Tamme de Vries
Tamme heeft ProMissie Bedrijfsoverdracht opgericht om ondernemers te begeleiden bij de overdracht en het kopen en verkopen van een onderneming. Hij is een daadkrachtige ondernemer, een pionier met visie die partijen bij elkaar brengt en bedrijfsoverdrachten begeleidt.
Piet Spruijtenburg
Piet is als kartrekker verbonden aan de werkgroep Familiebedrijven van de Stichting BlauwZaam. Hij is opgegroeid in een familiebedrijf, is geboren en getogen Alblasserwaarder en heeft daarna veel expertise opgebouwd op het gebied van bedrijfsoverdracht.
Titel:
De wereld verandert in sneltreinvaart. Wat heeft dat voor gevolgen voor uw bedrijf?
Wat heeft dit voor invloed op de “waarde” van uw bedrijf?
Tijd en werkvorm:
Het programma bestaat uit een interactieve kick off, gevolgd door een presentatie en afsluitend de introductie van een handig hulpmiddel om u te laten nadenken over uw bedrijfsstrategie. U wordt in 40 minuten meegenomen in de veranderingen in de wereld, hoe belangrijk het is om als bedrijf te blijven innoveren en zich bezig te houden met duurzaam ondernemen en welke gevolgen dit heeft voor uw bedrijf en de waarde van uw bedrijf. Na afloop ontvangt u het hulpmiddel met toelichting. U kunt dit dan op een later moment toepassen in uw eigen bedrijf.
Doelgroep:
Dit programma is interessant voor ondernemers die na willen denken over de toekomst van hun familie-onderneming en welke gevolgen de veranderende wereld heeft op de toekomst van hun onderneming. En hoe belangrijk innovatie en duurzaamheid is ten aanzien van het voortbestaan van een onderneming.
In deze sessie wordt van de deelnemers verwacht dat ze actief meedenken over de gemaakte keuzes in het verleden ten aanzien van hun bedrijfsvoering/strategie en welke veranderingen zij zien naar de toekomst toe in relatie tot de veranderende omgeving.
Daarnaast krijgen ze een praktisch hulpmiddel om de eigen organisatie in beeld te brengen (klanten, medewerkers, leveranciers, markt) en de strategie voor de toekomst te bepalen.
Inhoud:
In bedrijvenland zien we diverse ondernemingen in de problemen geraken, zoals OAD, Hema, Miss Etam, Free Record Shop, Halfords, Landgraaf, vaak met grote regionale impact. Hoe kunnen we dit als regionale familiebedrijven “anders en beter” doen? Staan we open voor: klantenfocus, resultaatgerichtheid, leiderschap en consistente strategie, ontwikkeling van medewerkers, continu leren, innoveren en verbeteren, procesmatig handelen en ontwikkelen van partners? Nemen we even de tijd om vanuit de hectiek en de “waan van de dag” naar onze veranderende omgeving te kijken.
Hoe belangrijk is het om als onderneming bezig te zijn met innovatie en duurzaamheid? Het milieuaspect is hier onderdeel van. Maar denk ook aan behoorlijk bestuur, mensenrechten, arbeidsomstandigheden en eerlijk zaken doen.
In een interactief programma wordt u geprikkeld om na te denken over uw eigen bedrijfsstrategie.
Vragen zoals: Hoe heeft u dit in het verleden gedaan? Welke wijzigingen heeft u de laatste 10 jaar doorgevoerd in uw bedrijfsvoering/strategie om met de veranderende wereld mee te kunnen? Bent u klaar voor de toekomst? Welke veranderingen gaat u wel of niet doorvoeren? Welke veranderingen in de wereld zijn van invloed op uw toekomstige strategie?
We staan ook stil bij de invloed van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen op de waardering van uw onderneming.
Handout van deze workshop gegeven op 8 oktober 2015