BLAUWZAAM SYMPOSIUM VII
CIRCULAIRE ECONOMIE EN INNOVATIE
Datum: Donderdag 26 oktober
Tijd: 15.00 uur (inloop vanaf 14:30 uur)
Locatie: Rabobank, Einsteinstraat 2, Gorinchem
In samenwerking met Rabobank en VNO-NCW
Doe mee en draag bij aan de Circulaire Innovatie
Waarom is een circulaire economie belangrijk?
Klantwensen veranderen, grondstoffen worden schaars en dus duurder, het milieu staat onder druk en afval en verspilling zijn ongewenste kostenposten. Deze ontwikkelingen vereisen een andere manier van ondernemen. Circulair ondernemen is een innovatieve manier van werken, waarbij de nadruk ligt op het sluiten van kringlopen, het voorkomen van afval en verspilling en het creëren van waarde voor de klant en de samenleving. Meer over de voordelen van circulair ondernemen leest u op de pagina werkgroepen.
Deze nieuwe vorm van ondernemen is uitdagend. Het is een zoektocht naar een nieuw ei van Columbus. Op voorhand is niet in te schatten wat de mogelijkheden en voordelen zijn. De kansen zullen tijdens de zoektocht ontstaan en zullen voor iedere organisatie anders zijn. De ervaring leert echter dat je hierin sneller vooruitkomt als je met andere ondernemers optrekt. Daarom heeft BlauwZaam het initiatief genomen om ondernemers bijeen te brengen rondom een nieuw convenant: het convenant Circulair Ondernemerschap.
Ondertekening Convenant
Het Convenant Circulair Ondernemerschap staat op papier en wordt tijdens het Symposium VII ondertekend
In de afgelopen maanden is door de werkgroep van BlauwZaam gewerkt aan een nieuw convenant. Dit convenant moet leiden tot nieuwe kansen voor ondernemers, het bundelen van kennis en kracht en versnelling van de transitie naar een circulaire economie.
Het mag wellicht het mooiste moment van het Symposium worden: de ondertekening van dit nieuwe convenant waarmee onze eigen regionale ondernemers hun ambities onderstrepen om te komen tot en circulaire economie.
- HET CONVENANT -
- MELD JE HIER AAN -
- HET PROGRAMMA -
MET GASTSPREKER:
Stefaan Vandist
Stefaan Vandist, geboren in 1977 te Antwerpen, verdiende zijn eerste sporen als merkstrateeg bij het gerenommeerde reclamebureau Duval Guillaume. In 2010 was hij ervan overtuigd dat de toekomst een optimistisch en creatief bureau nodig heeft, en hij richtte samen met Tom Duhoux en Bart Jansen Studio Spark op. Studio Spark begeleidt innovatieprocessen bij diverse organisaties die voorsprong willen realiseren dankzij duurzame innovatie.
Bij zijn klanten horen ondermeer grote spelers in de retail sector, vastgoed, fmcg, mode, NGO's en overheidsorganisaties.
Stefaan Vandist start zijn lezingen met de centrale vraag "How to thrive in 2025?", wat je best kan vertalen als "Hoe gaan wij als organisatie voorsprong realiseren en het beste van onszelf geven in de nabije toekomst"? Nadat hij de vinger legt op enkele ontwrichtende kantelbewegingen in de industrie en de samenleving, ontvouwt hij een set beloftevolle innovatiepaden. Het mooie is dat ze een brede horizon aan kansen bieden voor ondernemers en nieuwkomers die met met frisse en duurzame business modellen de gevestigde orde uitdagen. Hij weet telkens opnieuw deze innovatiepaden concreet te maken met inspirerende voorbeelden van de absolute koplopers in binnen- en buitenland.
Zijn presentaties zijn onderzoekend, bevlogen, optimistisch en rijk aan ironie en inspiratie. Hij eindigt iedere presentatie steeds met een antwoord op de vraag "And what will we do next Monday?"