De aarde gezond maken via de economie
Volkert Engelsman maakte in 1990 de overstap naar de handel in biologische groente en fruit en richtte het bedrijf Eosta op. Via het Nature & More-label op producten kunnen consumenten zich via internet informeren over de duurzaamheidsprestaties van Eosta’s leveranciers. De 'duurzaamheidsbloem’ visualiseert de criteria waarop zij worden beoordeeld. Zes bloemblaadjes staan voor lucht, water, bodem, planten, dieren en energie; in het hart van de bloem zitten de sociale criteria vrijheid, rechtvaardigheid en solidariteit.
Eosta verhandelt overzees biologisch fruit en biologische kasgroenten uit Nederland. Het bedrijf heeft een omzet van honderd miljoen euro, honderd medewerkers en duizend leveranciers op zes continenten. Afnemers zitten onder andere in de VS en het Verre Oosten, maar vooral in Duitstalig Europa.
Eosta had in het verleden eigen teeltbegeleiders. Die activiteit is ondergebracht in de BV Soil & More, dat uitgroeide tot een bedrijf dat biologische boeren ondersteunt, evenals boeren die willen opschalen naar duurzame teelt. Belangrijk onderdeel is training in het maken van compost. Hoe kun je de wereldhandel zo organiseren, dat die bijdraagt aan het gezond maken van de aarde – waarbij die aarde als een levend organisme wordt begrepen? Met dit soort vragen in zijn hoofd ging Volkert Engelsman (1957) in 1990 van start met Eosta. Bij de viering van de 25ste verjaardag van het handelsbedrijf stond de campagne Save Our Soils centraal: via sociale media werden 12 miljoen mensen bereikt.
NB het gaat over het eerste artikel
Wat: De aarde gezond maken met de economie
Wanneer: 11 mei 2016
Tijd: 20.00 uur inloop vanaf 19.30
Waar: Noorderlicht, Gorissenweg, Noordeloos